2. Wat moet ik weten?
Jij bent de facilitator. Leuk!
Gebruik onderstaande stappenplan zodat je zeker weet dat aan het einde van de buurtbijeenkomst alle input is verzameld, en daarmee de eerste stap naar een ontwerp is gezet. Schrijf eerst elke stap op een apart vel en ga daar vervolgens over brainstormen. Zo heb je aan het einde van de avond een helder overzicht. Wil je na de bewonersbijeenkomst begeleiding? Dat kan en kost je niets! Vul dan het aanmeldformulier voor ondersteuning in, waar je alle verzamelde input in kwijt kunt.
2.1 Huidige situatie: hoe ziet de buurt er nu uit?
Sfeer: toegankelijk, afstandelijk, gezellig…?
Verdere ontwikkelingen: staan er bouwprojecten/ renovaties op de planning?
Doelgroepen: wie maken er gebruik van het plein? Leerlingen, toeristen, kinderen, peuters, ondernemers, jongeren, dealers…?
Welke functies heeft het plein op dit moment? Ontmoeting voor de buurt, hangplek, speelplek voor kinderen…?
2.2 Toekomst! Hoe willen we dat de buurt er straks uit ziet?
Welke waarden moeten zichtbaar zijn in de wijk? Groen, schoonheid, bereikbaarheid, ontmoeting, verbinding, spelen, natuurlijk….?
Doelgroepen: wie moet er gebruik kunnen maken van het park? Kinderen, mensen met een beperking, ouderen…?
Welke functie gaat het park krijgen? Spelen, voedsel verbouwen, ontmoeten, rustzone, biodiversiteit, wateropvang…?
2.3 Hoe gaat het Park om de Hoek eruit zien?
Wat wil je in het park terug zien? Het leukste gedeelte. Fruitbomen, speeltoestellen, watertappunt..?
Wat wil je niet en hoe kan hiervoor gezorgd worden?
Hangjongeren, dealers, te veel zitplekken…?
2.4 Ontwerpen
Voordat het ontwerpen begint, kan je bewoners opwarmen door inspirerende voorbeelden van andere parken te laten zien. Check hier de projectpagina’s van de gerealiseerde Parken om de Hoek voor! Zorg dat elk groepje een plattegrond en stiften krijgt. De spelregels zijn als volgt:
Elk groepje krijgt 15 minuten om te ontwerpen
De input die uit de brainstormsessie is gekomen is leidend
Hou rekening met de regels in de openbare ruimte
Wat zijn de ideeën, wensen en bezwaren die terugkomen in de alle pitches? Kun je daar één ontwerp van maken? Dit is je eerste (basis)ontwerp!
Na 15 minuten pitcht 1 persoon uit het groepje het ontwerp