Tips voor een effectief persbericht

 

 

Hoe stel je een effectief persbericht op over jouw Park om de Hoek? En hoe zorg je dat het bij de juiste mensen terechtkomt en zij je persbericht lezen?

In deze tool vind je een voorbeeld persbericht dat je kunt personaliseren. Hieronder vind je tips hoe je het verder aan kunt pakken!

Hoe ziet een goed persbericht eruit?

  • zorg voor een pakkende titel.
  • zorg dat de eerste alinea antwoord geeft op de volgende vragen: wie, wat, waar en wanneer.
  • zorg dat er een duidelijke koppeling is naar de actualiteit (de ‘waarom’).
  • personaliseer het persbericht met eigen quotes en informatie specifiek voor jullie park.
  • zorg dat het persbericht niet langer is dan een A4.
  • stuur foto’s mee, liefst in hoge resolutie in bijvoorbeeld een WeTransfer-link.

Hoe bereik je de juiste mensen?

  • Zet de media voor wie het persbericht interessant is op een rijtje. Vergeet de wijkkrantjes en online platforms voor je buurt niet (denk bijvoorbeeld aan Ilovenoord en Met Mik in Oost)!
  • Stuur je persbericht niet naar de algemene e-mailadressen (info@, redactie@) maar direct naar de redacteurs die zich bezighouden met groen, duurzaamheid, buurtinitiatieven, sociale cohesie, etc. Hun e-mailadressen kun je vaak online terugvinden.
  • Gebruik een persoonlijke aanhef in je email waar mogelijk.
  • Kopieer de titel en de eerste alinea van het persbericht in de email, en voeg het volledige persbericht en de foto’s toe als bijlagen.
  • Als je de e-mail aan meerdere mensen tegelijk stuurt, zorg dan dat dat niet voor hen te zien is (bijvoorbeeld door ze toe te voegen in de BCC).
  • Zorg voor een bereikbare woordvoerder om eventuele vragen te beantwoorden!